Tuesday, November 28, 2006

Pinjaman Perumahan

Ustaz, saya ada kemusykilan ttg pinjaman rumah. Bolehkah pinjaman rumah diambil lebih dari harga rumah sbgi contoh, harga rumah 100,000, ambil pinjaman 150 ribu utk tujuan mendapatkan wang tunai yg digunakan utk tujuan lain (sprti berniaga etc) atau utk renovate rumah & bayar kos2 yg berkaitan pinjaman.

Jika dibolehkan, adakah wang tersebut boleh digunakan utk menunaikan haji?

Wasalam


wa'alaikumussalam,

ada jawapan panjang dan ada jawapan pendek bagi soalan ini.

Oleh kerana kekangan masa, saya terpaksa memilih jawpan pendek sahaja.

1) Semua pinjaman perumahan yang dibuat dari bank konvensioanl adalah HARAM dengan dalil al-quran, as-sunnah dan persepakatan ulama semasa.

2) Justeru jika sdr maksudkan ingin mendapatkan pembiayaan perumahan dari institusi kewangan Islam. maka aqad yang akan diguna adalah aqad Jual beli. Dalam kes sdr, katalah nilai semasa rumah sdr itu RM 100,000.

dalam proses perbankan Islam style Malaysia ( tetapi tidak diamalkan oleh timur tgh) .
sdr akan memebli rumah itu dari penjual asal atau pemaju dengan hanya membayar 10 % sahaja. ini bermakna sdr telah membayar RM10 k . baki RM 90 ribu lagi akan sdr dapatkan dari bank islam.

Dalam kes biasa, sdr perlu menjual pula rumah sdr tadi dengan nilai rm 90 k secara cash dan pihak bank kemudiannya akan menjualkan kembali rumah itu kpd sdr dengan harga pokoknya + untungnya ( RM 90 + 7.8 % kadar keuntungan) dan sdr perlu membayar harga itu kpd bank dalam masa 25 tahun.

Baiklah, itu senario biasa di institusi kewangan malaysia yang diluluskan oleh majoriti ulama Shariah di Malaysia.

Dalam kes sdr , sdr nak lebih sikit , ini bermakna sdr perlulah menjual rumah itu kepad bank bukan dengan harga RM 90 K, tetapi RM 150 K.

Hal ini adalah harus dari sudut Islam, kerana sdr berhak utk menentukan harga kepada sesuatu barangan yang sdr miliki apabila ingin menjualnya.

Cuma dalam praktikalnya, mungkin agak susah kerana kebiasaannya pihak bank hanya boleh bersetuju dgn sesuatu harga setelah rumah itu di nilai harganya menurut "authorized valuer" . maka valuer biasanya akan meletakkan harga sebenar sahaj dalam laporannya, dan bank hanya akan mengikut harga yang diletakkan oleh valuer bila ingin membeli rumah itu dari sdr.

justeru, sukar utk sdr mendapat harga yang jauh lebih tinggi dari harga sebenar rumah dari sudut praktikalnya, wp dari sudut hukum adalah harus.

Then, utk gunakan duit tu utk renovate, haji, umrah dan lain-lain. itu terpulang kpd sdr dan harus hukumnya selagi mana ia adalah duit diperoleh dari transakasi sohih dengan perbankan islam. JIka bank konvensional. .maka seoalhnya duit sdr juga samasa haram atau syuhbat. tidak sesai untuk menunaikan haji dgn duit yang diperolehi dari transaski Riba. kerana nabi sebut " Sesungguhnya Allah itu baik, dan tidak menerima kecuali yang baik"

duit dari hasil transaksi riba adalah tidak baik.


sekian

ust zaharuddin

No comments: