Monday, July 17, 2006

Memelihara Janggut

Soalan :

salam, Boleh ustaz terangkan adakah terdapat dalam hadith yang sahih mengenai tuntutan memiliki janggut untuk lelaki?Adakah memiliki janggut mendapat juga pahala sunnah?


Jawapan :

Para ulama berbeza pendapat tentang hukum memelihara janggut. Sebahagian berpendapat hukumnya wajib dan mencukurnya dalah haram. Sebahagian yang lain berpendapat sunat muakkadah (sunat yang dituntut) memeliharanya dan mencukurnya adalah makruh. manakala sebahagian yang lain berpendapat harus. Hadith dalam memelihara janggut ini ialah :

خالِفُوا المُشركينَ، ووَفِّرُوا اللِّحى، واحْفُوا الشوارب

Maksudnya : "Berbezalah dengan orang-orang musyrik, peliharalah janggut dan cukurlah misai." (al-Bukhari)

Para ulama berbeza pendapat tentang arahan Nabi saw yang menyuruh memelihara janggut. Sebahagian mereka memehami arahan tersebut membawa maksud wajib dan sebahagian yang lain memahami arahan itu membawa maksud sunat.

Dr. Yusuf al-Qaradhawi berpendapat pendapat yang lebih pertengahan dan lebih hampir dengan kebenaran ialah pendapat yang mengatakan Makruh mencukurnya dan memeliharanya adalah sunat muakkadah.

Ini disebabkan arahan ini tidak menunjukkan kewajipan secara pasti, sebaliknya arahan tersebut memiliki sebabnya iaitulah untuk berbeza dengan orang-orang musyrik. Kerana Nabi saw juga pernah menyuruh supaya mewarnakan rambut untuk berbeza dengan orang-orang Yahudi dan Nasara yang tidak mewarnakan rambut, namun terdapat sahabat yang tidak mewarkan rambut mereka. Ini menunjukkan arahan itu adalah membawa maksud sunat.

wallahu a'lam.

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1122528601142

No comments: