السؤال:
علي بعض الصلوات الفائتة ،فهل يجوز لي أن أقضيها في جماعة ،أم لابد من قضائها انفرادا؟
نص الإجابة:
بسم الله ،والحمد لله،والصلاة والسلام على رسول الله ،وبعد:
يقول الشيخ عصام الشعار -الباحث الشرعي بالموقع-:
صلا ة الجماعة في الفوائت جائزة باتفاق العلماء ، إلا ما جاء عن الليث بن سعد أنه يمنعها ، لكن إن صح ما جاء عنه فهو مردود بالأحاديث الصحيحة وإجماع من قبله ، هذا إذا كان الإمام والمأموم يقضيان نفس الصلاة ، لكن إذا اختلفت صلاتهما بأن كانت صلاة أحدهما قضاء ، والآخر أداء ، أو صلاة أحدهما عصرا ، والثاني ظهرا ففيها خلاف .
جاء في كتاب المجموع للإمام النووي :
أما المقضية من المكتوبات فليست الجماعة فيها فرض عين ، ولا كفاية بلا خلاف ولكن يستحب الجماعة في المقضية التي يتفق الإمام والمأموم فيها بأن يفوتهما ظهر أو عصر ، ودليله الأحاديث الصحيحة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم حين فاتته هو وأصحابه صلاة الصبح صلاها بهم جماعة .
وقال القاضي عياض في شرح صحيح مسلم:
لا خلاف بين العلماء في جواز الجماعة في القضاء إلا ما حكي عن الليث بن سعد من منع ذلك ، وهذا المنقول عن الليث إن صح عنه مردود بالأحاديث الصحيحة وإجماع من قبله .
وأما القضاء خلف الأداء ، والأداء خلف القضاء وقضاء صلاة خلف من يقضي غيرها فكله جائز عندنا ( يقصد الشافعية ) إلا أن الانفراد بها أفضل للخروج من خلاف العلماء ، فإن في كل ذلك خلافا للسلف .
وجاء في الموسوعة الفقهية الكويتية :
يرى جمهور الفقهاء جواز الجماعة في قضاء الفوائت ، وصرح المالكية والشافعية والحنابلة بسنية الجماعة في المقضية ، وقيد الشافعية السنية بكونها في المقضية التي يتفق الإمام والمأموم فيها ، بأن يكون قد فاتهما ظهر أو عصر مثلا ، واستدلوا بأن النبي صلى الله عليه وسلم يوم الخندق " فاته أربع صلوات فقضاهن في جماعة " .
وقد روى عمران بن حصين رضي الله عنه قال : { سرينا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فلما كان في آخر الليل عرسنا - أي نزل بنا للاستراحة - فلم نستيقظ حتى حر الشمس فجعل الرجل منا يقوم دهشا إلى طهوره ،
فأمرهم النبي صلى الله عليه وسلم : أن يسكنوا ، ثم ارتحلنا فسرنا حتى إذا ارتفعت الشمس ، توضأ ثم أمر بلالا فأذن ثم صلى الركعتين قبل الفجر ثم أقام فصلينا ، فقالوا : يا رسول الله ، ألا نعيدها في وقتها في الغد لوقتها ؟ قال : أينهاكم ربكم تبارك وتعالى عن الربا ويقبله منكم } ؟ .
وقيد الشافعية السنية بكونها في المقضية التي يتفق الإمام والمأموم فيها بأن يكون قد فاتهما ظهر أو عصر مثلا .
وحكي عن الليث بن سعد منع قضاء الفوائت في جماعة .
Sumber:
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1122528618932
Soal:
Adakah boleh saya menunaikan solat yang diqadha' secara berjemaah? Atau pun adakah ia perlu dilakukan secara berseorangan?
Jawab:
Berkata Syeikh 'Isham al-Syi'ar -pengkaji syariah di laman web ini-:
Ulama' bersepakat boleh menunaikan solat qadha' secara jemaah, kecuali pendapat al-Laith bin Sa'ad yang melarangnya. Tetapi pendapat ini tertolak kerana adanya hadith yang sahih dan ijma' sebelumnya. Ia dibolehkan sekiranya imam dan ma'mum mengqadha' solat yang sama. Ia tidak dibolehkan sekiranya imam hendak mendirikan solat qadha' dan ma'mum tunai, imam mengqadha' asar dan ma'mum pula mengqadha' zuhur atau apa jua kondisi yang bertentangan.
Dalam kitab al-Majmu' Imam Nawawi:
Mengqadha' solat tanpa jemaah itu adalah suatu yang fardu ain tanpa khilaf tetapi adalah mustahab dilakukan secara jemaah jika imam dan ma'mum hendak mengqadha' solat yang sama. Dalilnya adalah hadith sahih ketika Nabi dan para sahabat terluput waktu Subuh dan mereka mengqadha'nya secara jemaah.
Berkata al-Qadhi 'Iyadh dalam Syarah Sahih Muslim:
Tiada khilaf di kalangan ulama' mengenai bolehnya mengerjakan solat qadha' itu secara berjemaah kecuali pendapat al-Laith bin Sa'ad yang melarangnya tetapi pendapat ini tertolak dgn hadith sahih dan ijma'.
Adapun mengerjakan solat qadha' di belakang orang yg solat tunai atau mengerjakan solat tunai di belakang org yg solat qadha' atau mengerjakan solat qadha' di belakang org yg solat selain darinya, ia adalah dibolehkan di sisi kami (Syafi'iyah) kecuali bersolat sendirian itu adalah lebih utama untuk keluar dari khilaf ulama' dan ia bertentangan dengan para salaf.
Dalam al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyah:
Jumhur fuqaha' bersetuju mengenai bolehnya mengerjakan solat qadha' secara berjemaah. Malikiyah, Syafi'iyah dan Hanabilah mengatakan sunatnya berjemaah pada solat qadha'. Syafi'iyah mengatakan bolehnya solat qadha' itu secara berjemaah sekiranya terluput darinya 2 solat, cthnya, sekiranya imam dan ma'mum itu terluput 2 solat yang sama. Dalilnya: Ketika perang Khandak Nabi mengqadha' 4 solat secara berjemaah.
'Imran bin Hussain meriwayatkan : 'Kami keluar berpergian bersama Nabi dan di akhir malam kami berehat dan kami tidak terjaga dari tidur sehinggalah teriknya matahari. Seorang daripada kami bangun kebingungan utk bersuci. Nabi menyuruh kami bertenang. Kami berangkat dan berjalan sehinggalah matahari tinggi, baginda berwudhu' dan menyuruh Bilal azan dan mengerjakan solat sunat sebelum fajar kemudian bangun dan kami pun bersolat. Para sahabat berkata : Ya Rasulullah, adakah kami perlu mengulangi solat ini pada esok hari pada waktunya? Baginda berkata : Adakah Tuhan kamu melarang kamu dari riba dan kemudian Dia menerimanya pula?
Sumber:
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1122528618932
Monday, July 03, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment