Monday, July 31, 2006

Puasa Wisol

assalamu'alay-kum

Pohon penjelasan, apakah yg disebutkan puasa wishol itu?


1. Puasa berhari, tanpa selang seli?

atau...

2. Puasa tanpa berbuka ?

===========

Dan bgmana pula status puasa sesetengah yg berpuasa 3 bulan berturut2 bermula rejab, syaaban dan ramadhan ?

sunnah kah? dan jika tidak sunnah, adakah ia suatu perkara yg ditegah atau termasuk dlm perkara2 yg mubah ?

WA

--------------

Jawapan 1 :

Puasa Wisol (وصال) ialah puasa yang dilakukan secara berterusan dua hari, tiga hari atau lebih tanpa berbuka samaada dengan air ataupun apa-apa makanan.

Al-Imam al-Bukhari dan al-Imam Muslim meriwayatkan hadith daripada Abu Hurairah r.a. sabda Nabi s.a.w. :

لا تُوَاصِلُوا . قَالُوا : إِنَّكَ تُوَاصِلُ . قَالَ : إِنِّي لَسْتُ مِثْلَكُمْ ، إِنِّي أَبِيتُ يُطْعِمُنِي رَبِّي وَيَسْقِينِي


Maksudnya : " Jangan kamu semua berpuasa wisol. Kata para sahabat : "(akan tetapi) engkau berpuasa wisol. Jawab Nabi s.a.w. : "sesungguhnya aku tidak sama seperti kamu, sesungguhnya aku diberi makan dan minum oleh tuhanku..."

Ibn Qudamah berkata di dalam al-Mughni : "Dan (berpuasa) Wisol makruh berdasarkan pendapat kebanyakan ulama."

Al-Nawawi pula berkata di dalam al-Majmu' : "... (yang benar) di sisi para sahabat kami dan ianya zahir yang dinyatakan oleh al-Syafi'e adalah makruh yang membawa kepada haram (كراهة تحريم )."

Berkata al-Syeikh Ibn 'Uthaimin di dalam al-Syar al-Mumti' :

"Dan yang jelas dalam hukum (puasa) Wisol adalah Haram."

Ini bertepatan dengan Hadith Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad :


واصل رسول الله صلى الله عليه وسلم فواصل الناس فنهاهم فقالوا : يا رسول الله فإنك تواصل فقال : إني لست كهيئتكم إني أطعم وأسقى


Maksudnya : "Rasulullah s.a.w. berpuasa (wisol), lalu manusiapun berpuasa wisol. Lalu Nabi melarang mereka. Mereka berkata : "Wahai Rasulullah, (akan tetapi) engkau menyambung puasa engkau. Jawab Nabi s.a.w. : "sesungguhnya aku tidak sama seperti kamu, sesungguhnya aku diberi makan dan minum (oleh tuhanku)." (Hadith ini dianggap sahih Isnadnya oleh al-Syeikh Ahmad Syakir)

--------

Puasa Tanpa Berbuka :

Hukum Berpuasa 3 Bulan Berturut-turut.

Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi di dalam bukunya Fiqh al-Siyam berkata :

"... tidak didapati daripada nabi s.a.w. bahawasanya baginda berpuasa penuh sebulan melainkan bulan Ramadhan. Adapun yang paling banyak baginda berpuasa adalah dalam bulan Sya'ban.... inilah sunnah nabi dalam perkara ini..... AKu telah melihat sebahagian orang berpuasa pada bulan Rejab, Sya'ban, Ramadhan dan 6 hari dalam syawal dan mereka namakannya sebagai Hari-hari putih (الأيام البيض ) dan selepas daripada itu dia berbuka, maka jadilah hari rayanya pada hari ke 8 dalam bulan Syawal.

Jadilah juga puasanya yang tiga bulan ini dan 6 hari dalam bulan syawal itu bersambung-sambung, dia tidak berbuka melainkan pada hari raya. Maka perbuatan ini tidak didapati dari Nabi s.a.w. tidak juga dari sahabat baginda, tidak juga didapati dari salaf al-soleh. Yang utama ialah berpuasa sehari dan berbuka sehari, tidak menyambung-nyambungkan puasa (melainkan ramadhan). Setiap kebaikan itu pada mengikut salaf dan setiap keburukan itu pada mengikut orang yang kemudian. Maka sesiapa yang hendak mengikut, dan menghendaki pahala yang sempurna, maka ikutlah Nabi s.a.w. dan jangan dia berpuasa Rejab keseluruhannya, dan jangan dia berpuasa sya'aban keseluruhannya. Inilah yang lebih utama. "

wallahu a'lam.

http://www.qaradawi.net/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=3629&version=1&template_id=219&parent_id=1

No comments: